poster vervoer HIP trein
Tot en met zaterdag 30 mei is er een interessante expositie over ontstaan en ontwikkeling van het openbaar vervoer in Heerenveen.
Aan de hand van foto’s, verhalen en filmpjes krijgt de bezoeker een boeiend beeld van hoe er eertijds in en om Heerenveen werd gereisd per trein, tram en bus. Zo komt men onder meer te weten op welke plekken er ongelukken gebeurden. Iedereen is van harte welkom om deze tentoonstelling tijdens de openingsuren van de bibliotheek te komen bekijken.
In vroeger tijden verplaatste men zich te voet, te paard, met de koets of per boot. Verbindingen over land waren destijds niet verhard. Reizen was toen dan ook een hele onderneming en kostte veel tijd. Makkelijker en sneller ging het nadat in 1846 de laatste Rijksstraatweg in Friesland tot stand was gekomen. Daardoor waren de meeste grote plaatsen in het Noorden met elkaar verbonden.
Het station van Heerenveen kwam in 1868 gereed en in dat jaar reden ook de eerste treinen over de trajecten Meppel-Heerenveen en Heerenveen-Leeuwarden. Dit leidde tot een verdere verkorting van de reistijden. Het landelijk gebied rond Heerenveen was echter niet per trein te bereiken. In 1882 reed de eerste NTM-stoomtram van Heerenveen naar Joure. Het ontstaan van de NTM wordt ook op de expositie belicht.
De autobus diende zich in 1920 aan en wist uiteindelijk de concurrentiestrijd met de tram te winnen. Medio jaren dertig telde Friesland liefst 87 busmaatschappijen. Na een aantal fusies bleef daarvan in 1971 alleen de FRAM over en nu wordt het busvervoer hier verzorgd door Qbuzz en Arriva.

Heerenveen-Noordwolde voor LC

bus Heerenveen-Noordwolde

NS station hEERENVEEN 1984

NS station Heerenveen 1984